Stäng
Visa priser: exkl. moms | inkl. moms
SverigeSverige (SEK) Byt land

Byt land

Välj ett land nedan för att visa priser och artiklar för detta land

FinlandNorgeSverige

3 bra yogatillbehör för dig som är gravid

Tre bra yogatillbehör för dig som är gravid

De tre bästa yogatillbehören för dig som är gravid - yogagrossisten

Letar du efter bra yogatillbehör för din gravidträning? Att praktisera yoga under graviditeten är ett härligt sätt att röra på kroppen och en mysig stund för dig själv och det lilla liv som växer inuti dig. Gravidyoga förbereder kroppen inför förlossningen genom varsamma övningar som hjälper dig att hitta lugn och komma i kontakt med din andning. Men den växande magen kan också göra vissa yogapositioner svårtillgängliga eller obekväma. Att använda olika yogatillbehör kan hjälpa dig att göra yogastunderna mer behagliga och yogapositionerna mer tillgängliga så att du kan slappna av och njuta. Här har vi listat tre yogatillbehör och ger tips på hur du kan använda dem när du praktiserar yoga som gravid.

Yogabolster för gravida

Ett yogabolster är en avlång kudde med många användningsområden. Att sitta i en huksittande position, eller squat som det också kallas, är en bra yogaposition för dig som är gravid och även en position som vissa väljer att föda i. Om du upplever att det blir för tungt att huka ner kan du testa att placera bolstret bakom dig och sitta ned på det för avlastning. Under den senare delen av graviditet bör man undvika att ligga på rygg en längre stund då det belastar ländryggen och påverkar cirkulationen i kroppen. Istället för att avsluta yogapasset med vilopositionen savasana, där man ligger ner på rygg, kan du istället göra en variant där du ligger på din vänstra sida. Då är det skönt att använda yogabolstret som en gravidkudde och placera det högra benet på bolstret.

Yogafilt - mångsidig hjälp 

En yogafilt kan användas på många olika sätt i din gravidyogapraktik. Katt/kon är en härlig yogaövning för ryggraden där du står på alla fyra och rör dig mellan en svankande position och en position där du skjuter rygg. Många upplever att det kan bli mycket belastning för knäna, därför kan det vara skönt att vika filten och placera den under dem. Filten kan även rullas ihop och placeras under hälarna i huksittande för dig som har svårt att placera hela fotsulorna i mattan. Yogafilten ger även värme och kan vikas till en kudde som du kan placera där du känner att du behöver avlastning.

Yogablock att använda under graviditet

För dig som utövar lite mer fysisk yoga under graviditeten är yogaklossar ett bra hjälpmedel för att underlätta din yogapraktik. De förlänger dina armar när magen har växt sig större och gör det svårt att nå ner till mattan i framåtfällningar och andra yogapositioner. Du kan även ta hjälp av en yogakloss för att aktivera bäckenbottenmuskulaturen i positioner som Katt/kon och Nedåtgående hund genom att placera det mellan anklarna och mjukt pressa dem in mot klossen.

Är du gravid och vill börja yoga? Eller har du yogat länge och vill fortsätta med det under graviditeten? Hur det än ser ut för dig så ta det lugnt, lyssna på kroppen och fråga din barnmorska eller yogalärare om du är osäker på vad du kan eller inte kan göra. Yogagrossisten har produkterna som hjälper dig att göra dina yogastunder som gravid så behagliga som möjligt, så att du kan fokusera på att samla kraft till din förlossning. Lycka till!