Stäng
Visa priser: exkl. moms | inkl. moms
SverigeSverige (SEK) Byt land

Byt land

Välj ett land nedan för att visa priser och artiklar för detta land

FinlandNorgeSverige

Välj rätt yogatillbehör

Har man inte använt yogatillbehör i yogan innan kan det vara svårt att veta hur dessa ska användas eller vilka man egentligen behöver. Det som gäller generellt för alla yogatillbehör eller så kallade yoga props är att de på många olika sätt kan bidra till att fördjupa yogapraktiken. De har alla olika fördelar och användningsområden. Yogatillbehör kan både avlasta kroppen i avslappnande positioner, hjälpa dig att komma djupare in i en position - vi har ju alla olika förutsättningar i yogan och olika kroppar, vissa har långa, korta ben, vissa är mer stela osv - därför är det så bra att använda props för att skapa kraft och hjälpa i andra positioner för att få kontakt med musklerna. 

Några vanliga yogatillbehör är: 

  • Yogablock - klossar som kan hjälpa dig nå bättre. 
  • Yogabolster - sköna att sitta på, och hjälper dig slappna av. 
  • Yogastrap - ett bälte som kan hjälpa dig utvecklas i positioner. 
  • Yogafilt - skön att sitta på och ligga under.

Vilka yogatillbehör behöver man?

Det finns många olika sorters tillbehör, som alla kan användas på olika sätt. Här nedan beskriver vi hur de olika tillbehören kan användas för att fördjupa, stödja och kanske ge nya upplevelser på yogamattan.


Yogafilt - från sittunderlag till värmande skydd under vila 

En yogafilt fungerar som ett bra stöd och dels kan man vika ihop den och sitta på - perfekt i tex meditation om du inte har tillgång till en meditationskudde. Och dels kan man använda yogafilten som stöd lite här och var när mattan eller golvet känns hårt, tex under knän. Stöttar kroppen för en bättre hållning i sittande positioner. Rulla en filt och lägg under dina knän i Savasana och avslappning för att avlasta ländryggen. Användas som värmande och tyngd på kroppen för att främja avslappning under Savasana eller avslappning.

yogablock


Yogablock & yogakloss - hjälper dig nå längre 

Olika storlekar på yogablock kan användas utefter olika behov. Kan användas att placera händerna på istället för i golvet i stående positioner som stående framåtfällning, triangeln och halvmånen för att få hjälp med tekniken. Hjälper till att släppa spänningar och få en skön stund i avlastade varianter av bron och skulderstående. Placera ett block tvärs under höften, under sacrum, korsbenet, som är den platta delen längst ner på ryggen. Lägg det ned så du har den smala eller breda delen upp. Använd för att skapa kraft och kontakt i benen i vissa stående positioner. Avlasta med block för att komma rätt i vissa positioner, som exempelvis en djup squat.

Yogabolster - perfekt att sitta på, och stöd för avslappning

Kan användas för att avlasta kroppen i all form av yoga, men bolster är extra användbart i yin- och restorativeyoga för att främja full avslappning i positionerna. Använd som support under knän i en liggande avslappning eller savasana för att avlasta ländryggen. Bolster används i framåtfällningar för att vila huvudet eller armarna mot. Används att sitta på för en god hållning och bekväm sittande position i meditation.

Yogastrap - bältet som förbättrar din hållning

Yoga strap används för att att göra positioner där man känner sig stel, lite enklare att nå in i. Förbättrar hållningen och tekniken i positioner där man ska nå fötterna. För den som är överrörlig kan straps ge support för att undvika att gå för långt i positionerna. 

Ögonkudde - för djupare avslappning

En ögonkudde är skönt att lägga över ögonen eller på pannan som tyngd under avslappningsövningar, yinyoga-/restorativepositioner samt savasana. Lägg över pannan om det snurrar mycket tankar i huvudet för att landa lite. Låt en ögonkudde vila i vardera hand under avslappningsövningar, yinyoga- och restorativepositioner samt savasana.

Yogahjul - jobbar på bakåtböjningarna 

Öppna upp framsidan av kroppen - axlar, bröst, magmuskler, höftböjare och framsida lår, med olika övningar Perfekt för att fördjupa bakåtböjningar och därmed öppna upp hjärtat. Masserar hela ryggraden på djupet, skonsamt och effektivt, genom att man rullar upp och ner med ryggen på hjulet. Övar upp balansen samt stärker core och axlar, bra för att öva upp handstående och underarmsbalanser.