Stäng
Visa priser: exkl. moms | inkl. moms
SverigeSverige (SEK) Byt land

Byt land

Välj ett land nedan för att visa priser och artiklar för detta land

FinlandNorgeSverige

Yoga som komplement till annan träning

Yoga som ett komplement till annan träning

Yoga som komplement


Kan man träna yoga som komplement till annan träning? Ja. Alla kan träna upp sin flexibilitet, till och med om man tränat mycket på gym med fokus på explosivitet och styrka. Genom att börja träna yoga kommer rörligheten att öka och du kommer att uppleva förbättringar både fysiskt och mentalt. När du använder yogatillbehör kommer du att märka snabba förbättringar och ökat välbefinnande, både på yogamattan och i annan träning.

Fördelar med att träna yoga 

Yoga passar alla och det är ett fantastiskt bra komplement om du tränar annat eftersom det är viktigt med allsidig träning och oavsett om du gillar löpning, cross-fit eller mest tar sköna skogspromenader. En stor fördel med yogan är att du kommer åt och aktiverar mindre muskelgrupper som är svåra att komma åt i andra träningsformer, vilket i sin tur kan minska vanliga skaderisker. En bra försäkring mot stukade fotleder och knävridningar som många löpare utsätts för och är vanligt i närkontaktsporter som fotboll.

Yoga och andningen ökar även vårt fokus och för till exempel golfare och andra tävlingsidrottare som är beroende av sin förmåga att stänga ute omvärlden är den förmågan ovärderlig. Ett fokuserat, medvetet andetag kommer du ha nytta av - både till vardags och annan träning.

Yoga som komplement

Anpassa yogan efter dina förutsättningar

Inom yogan kommunicerar man ofta vikten av att lyssna på sin egen kropp, pressa kroppen endast så mycket som kroppen tillåter och hitta ett inre lugn. Men har man tränat mycket styrka, som till exempel många män gör så kan det blir svårt att bli helt bekväm de första gångerna man yogar. Man kan känna sig begränsad i vissa yogapositionerna när det naturliga flödet, med fokus på rörelse i takt med andetaget, uteblir. Antingen håller man andan när man utför övningen eller så blir den häftig och ansträngd. Det är ingen rolig känsla när det känns som alla andra i yogastudion har full kroppskontroll.

För att få en bra start kan det vara bra att informera din yogalärare innan yogaklassen börjar att du är nybörjare, har skador eller känner dig osäker. Yogaläraren är där för att hjälpa just dig - var därför inte rädd att kommunicera dina förutsättningar. De flesta yogastudios erbjuder även privata klasser eller så kan du prova att yoga hemifrån i lugn takt med yogaonlinetjänster, som Yogobe.

Smarta yogatillbehör som hjälper dig

Vissa yogapositioner kan kännas helt omöjliga till en början, men du kommer bli förvånad över hur mycket du kan åstadkomma med din kropp med bara lite tålamod och smart yogautrustning.

Det är till exempelt inte helt ovanligt att man kan ha svårt att nå ner till tårna om man har korta starka vadmuskler. För få till extra tryck och längd kan man använda yogablock genom att placera dessa på golvet framför sig och trycka händerna ner mot dessa. Upprepar du detta så kommer du lyckas förlänga vaderna för att till slut nå tårna utan större ansträngning - tålamod och repetition är viktigt inom alla träningsformer. Samma funktion uppnås med ett yogabälte vid sittande positioner där man ska ha ett stadigt grepp om fötter och ben.

Att utforma yogan så att den passar just dig kan kännas som en utmaning i början, men på Yogagrossisten erbjuder vi all möjlig smart yogautrustning som hjälper dig att modifiera rörelserna så att du kan träna på ett stimulerande och säkert sätt. Ha tålamod och fortsätt yoga så kommer du bli positivt överraskad vad din kropp faktiskt kan åstadkomma - oavsett vad du tränat tidigare.